Fröken Duktig funderar

Då har jag varit tre veckor ute på landet på olika håll i landet, och i förrgårkväll kom jag tillbaka hem till staden. Så vad gör jag min första fredagkväll i staden efter att ha sett fler kottar än människor i snart en månad? Jo, jag har middagsmöte, gör yoga, städar och diskar. Dessutom ska jag lägga mig tidigt för att jag ska plugga imorgon till min tentamen som är på onsdag. Jag känner mig så mycket som en Fröken Duktig att jag nog skulle spy om det inte vore för att min tenta iallafall är en omtenta. 
 
När jag diskar brukar jag lyssna på Queen, idag inget undantag, och den första låten som iTunes slumpade fram var Somebody to Love. Då diska är bland de tråkigaste sysselsättningar jag vet började jag osökt att fundera på att vara kär. Inga originella funderingar, mest av allt kretsade det kring den uråldriga frågan
 
Hur vet man egentligen om man är kär?
 
För det kan ju vara så att man egentligen inte vill vara ensam, eller att den andra personen är passande men gnistan finns inte där och kommer troligen aldrig finnas där. Det kan också vara så att man tänker så för att förneka för sig själv att man är kär, för let's face it, det är fruktansvärt otäckt att vara kär. Personligen avskyr jag att känna det beroendet av en annan människa. Att det existerar en person där jag, på riktigt, bryr om vad hen säger, tycker och känner och framförallt vad hen säger, tycker och känner om MIG. 
 
Sen blir kära personer ofta så otroligt mesiga. Jag har en kompis som har haft partner i några månader, och medan hen var singel kunde vi ha långa, intensiva argumentationer. Ibland blev det lite högljutt, men jag tyckte oftast att det var väldigt kul. Jag gillar att ha kompisar som har andra åsikter än mig (undantag för rasister och nazister). Nu har hen slutat argumentera. Hen nickar och ler och håller med. Tänk om jag blir sådan när jag slutar vara singel? 
 
(Ja, jag är så kaxig att jag räknar med att inte vara singel resten av mitt liv.)
 
Fast att vara kär kan ju också vara mysigt, till exempel att få krama om någon och berätta om vad man gjort idag eller någon fundering man har. Men du har jag kommit tillbaka till början också: Är kärleken inbillad för att den är passande? 

Kommentarer
Postat av: Lottie

Mysig blogg du har, hittade den av en ren slump. Gillar verkligen jargongen i dina inlägg.

Har du varit kär någongång måste jag bara fråga? Jag kan känna igen mig i din kompis. När jag mötte mitt ex kunde jag i vissa tillfällen släppa allt, enbart för att få vara med hen. Ofta kunde jag välja min partner före mina vänner och tillslut inser man att, nej det funkar inte.

Nu är jag i ett förhållande där hen inte alls får mig att känna att jag behöver dra ned på något eller dra in på något. Vill jag ta en drink på stan med vänner utan hen så är det helt okej, då får hen tid att spendera med sina vänner. Förstår du min poäng? I vissa förhållanden blir man bara helt blind och lam, medan i vissa får man frodas och växa.

Forsätt så som du gör, den "rätte" finns där ute för dig med :)

Ha en fin kväll. Hälsningar från ett iskallt Oslo

Svar: Åh vad roligt att höra att du tycker att min blogg är mysig!
Jag är ganska säker på att jag har varit kär, men jag har nog aldrig lyckats finna en riktigt bra balans i de relationer jag har haft, vilket gör att jag ofta både känner mig och låter skeptisk när jag pratar relationer. Det känns skönt att höra att du har en balans och jag hoppas (och vill tro) att när jag hittar min rätte så kommer den balansen att infinna sig för oss. Relationer där vi kan växa är ju alltid fantastiska, oavsett vilken slags relation det är.
Anna

2013-01-17 @ 19:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0