Same shit, different names

Citerat från SvD idag:

"Men kärnan i islam för mig är att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad."
sagt av Saba Saad.

Själv är jag mer van vid:

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger." (Matt 7:12)

...eller för den delen de där fina bilderna som sitter uppe i var och varannan grundskola där det står "Behandla andra som du själv bill bli behandlad".

Förståelsen för islamofobi eller "kristenofobi" för den delen blir mindre och mindre i min värld. Det verkar ju ändå som att grundläggande värderingar hos både muslimer och kristna och sekulariserade svenskar ligger nära varandra.

Kan vi inte försöka se till dem istället för att bråka om våra skillnader?


-------------------------------------------------------------------------------------

Jag hittade fler citat i samma artikel som jag kan skriva under på som kristen om man byter ut ordet "islam" mot "kristendom":

"För Ruweida Ahmed handlar islam om att hjälpa människor. Om tålamod. Om kärlek. Hon betonar kärleken extra starkt. Inre och yttre frid, det är islams kärna."

"För mig står islam för jämlikhet mellan könen och de religiösa texterna måste anpassas till vår tid, annars fyller de inte sin funktion" - sagt av Mona Hanafi.

Vackert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0